Mycket intressant barn- och ungdomslitteratur framöver

Svensk bokhandels nya katalog med kommande barn- och ungdomslitteratur har precis kommit. I den presenterar de stora bokförlagen (och några små) sina nya titlar som ska ges ut perioden april till oktober. Jag som är ungdomsfantasyfanatiker gottar mig. Detta är några godingar jag ser fram emot:


    

BILDERBÖCKER

Bengtsson, Anna. Hela Huset (Läste igår och tycker att den är toppen)

Jaensson, Håkan. PANG!

Wagelin-Challis. Vi tänker på dig, farfar! (barn om döden, verkar bra)

Allen. Jag är inte rädd! (Läste också igår. Andra boken, en väldigt härlig karaktär. Lite text)

Nordqvist. Var är min syster? (En ny Nordqvist ser man alltid fram emot)

 

    

BÖRJA LÄSA / LÄTTARE

Stark. Liten och stark (samling)

Salmson. Den försvunna staden (Almandrarnas återkomst, del 1) Har funnits ett tag redan.

Salmson. Silveramuletten (Almandrarnas återkomst, del 2) Juli

Agetoft. Hemligheternas bok (Resa genom tusen världar, del 1) aug

Agetoft. Den förlorade kejsaren (Resa genom tusen världar, del 2) sept

 

     

UNGDOMSROMANER

Martini. Farsoten (Kråkornas rike, del 2) (Första delen var suverän)

Harild. De underjordiska (del 1) Första delen kom redan förra året

Harild. Vägen till kungadjupet (De underjordiska, del 2)

Widmark. Dårarnas ö (Är snart klar med och tycker att denna tredje del är den bästa hittills)

Hardinge. Mosca Mye och de bannlysta böckerna (Yeah! Mystiska böcker! Alltid spännande)

Stewart. Cathys bok (aug) Intressant! Extramaterial som webb och telefon. Kan bli ett bra val till bokklubb?

Lynch. Locke Lamoras lögner (sept)

Strike. Skuggornas stad (sept)

Ljungqvist. Främlingarna (Monsterflickan, del 2)

Ljungqvist. Sista pusselbiten (Monsterflickan, del 3) okt

Reeve. Förrädarens guld (De vandrande städerna, del 2) juni (väntar med spänning. originell bokserie)

Cowell. Hur du stjäl en potatis (Hickes memoarer, del 4) sept (Läst de tre första NU!)

Winterson. Tidväktaren (Sept)

Som vanligt har våren varit extremt lugn. När hösten kommer exploderar barn/ungdomsmarknaden varje år. Det är en tradition, en gammal stadga eller något (he he, där fick jag in ett urgammalt "Robert Rankin"-skämt).

Jag har med flit struntat i att nämna någon kärleksroman. Det är inte mitt starkaste område men kan i varje fall säga att nya von Bredow verkar intressant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback