Kunskap för själen

Huvaligen hur många år jag har sorterat fel. Att det gäller den mest fundamentala delen av återvinningen, pappersinsamlingen, gör att det känns ännu värre.

Nu står det ju inte pappersinsamling på den containern utan "tidningar". Vad jag har förstått så innefattar det all sorts papper (undantaget wellpapp). Så när jag nyligen läste igenom Eskilstuna Miljö & Energis folder blev jag överraskad.



Man ska tydligen inte kasta kuvert i pappersåtervinningen. De ska ned i den vanliga avfallspåsen. Jag tycker det låter konstigt men så är det. Presentpapper ska tydligen återvinnas i containern för wellpapp, det är nästan ännu konstigare.

Tja, man lär sig så länge man lever.

Jag ska nog ta reda på varför man inte får slänga kuvert i pappersåtervinningen. Man borde ju sortera efter det material som väger mest, dvs pappret i den här fallet (vissa kuvert har ju plast som adressfönster). 

Sen kan det verkligen löna sig att återvinna. När jag pantade burkar och flaskor på Sveaplan igår så hade någon glömt att ta sitt pantkvitto. Fridenpaden fick därför 53 bagis extra i fickan. Yeah!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback