East Eurovision Song Contest

Innan schlagerfestivalen gick av stapeln skrev kvällstidningarna att Sverige hade den bästa låten och att vi kommer att vinna. Så skriver kvällstidningarna alltid. Vi med lite verklighetsrelaterad logistik i huvudet insåg självklart annorlunda.

Nu dagen efter skriver kvällstidningarna att festivalen var ett fiasko, att det inte är någon idé att skicka ett bidrag i framtiden. Jag har ingen lust att säga det men: "Vad var det jag sa?". Om svenska folket väljer en sådan totalt urusel låt som The Arks parodi på pop var så får man faktiskt skylla sig själva. Jag har hatat den sedan första sekunden jag hört den.

 Att östblocket skulle vara så starkt som det nu var kunde jag inte förvänta mig. På senare år har öststaterna visat fram fötterna men inte dominerat på sättet de gjorde igår kväll. Men jag är bara glad. Detta betyder att alla låtar jag gillar hamnade högt (men kanske inte högst). Cudos ges till bästa låten av Georgien, energiknippet Ukraina (som var mycket, mycket bättre och genuinare än töntlandet Sverige) och härliga Makedonien. Jag trodde även på Grekland som hade en refräng som satte sig på en gång.

Att nu Serbien gick och vann var en överraskning. Jag hade trott att de skulle ta jumboplatsen tillsammans med Tyskland och Irland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback