Drömvärlden - Den andra existensen

Den finns en bok av Robert Rankin (The Dance of the Voodoo Handbag) där Lazlo Woodbine (världens bästa privatdetektiv) upptäcker att Internet egentligen är en portal till en annan värld, en annan dimension. Det får mig att tänka.

Tänk om drömmar är den existens vi lever i när vi inte är vakna. Tänk om jaget i drömmen känner samma sak för vår "vakna" realitet som vi känner för realiteten i drömmen. Drömmets jag kan inte kontrollera vad vi gör lika lite som vi kan kontrollera drömjagets handlingar. Jag sitter och skriver om drömmar nu och drömjaget som drömmer detta tycker det är fantastiskt absurd att han drömmer om någon som skriver om hans drömmar och han kan inte göra något åt det. När drömjaget sedan vaknar berättar han för alla sina vänner om hur konstig dröm han hade. Och då är det jag som drömmer att han går runt och berättar för sina vänner om detta. 

Om detta är ett faktum så ska man även kunna få kontroll över den andres handlingar. Drömmen är interaktiv och när man har sprängt den gränsen att man kan ta över drömjagets kontroll över hans egna kropp så kan man göra vad man vill i drömmen. När sedan drömjaget blir tagen av polisen så säger han att det inte var han utan en röst i huvudet som sa åt honom att göra vad han nu gjorde. Drömjaget hamnar på dårhuset och mina drömmar framöver blir regisserade av Milos Forman. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback