Konstlitteratur på Röda Korset

Den här veckan fick vi in flera kartonger med intressant litteratur varav totalt en kartong var konstlitteratur. Min egen samling av konstböcker är inte något att skylta med men jag har länge varit intresserad av konst, speciellt nordiskt sekelskifte. Favvon är Eugene Jansson.

En av fördelarna med att jobba ideelt på Röda Korsets second hand-butik är att man hinner se vad som kommer in innan det går ut i butiken. Jag har hand om litteraturen så jag brukar få med mig fem-sex böcker i månaden hem till samlingen. Vanligtvis handlar det om klassiker såsom Balzac eller Flygare-Carlén som ändå finns i myriader exemplar. Denna vecka hittade jag två riktiga fynd:


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag hann aldrig dit innan arbetspasset på museet. Jag får titta in en annan dag. Tack för tipset.
Ugh... en bok om Niki de Saint Phalle? Jag aaaavskyr hennes konst men det är ju det som är det ljuvliga med konst. Alla tycker olika!
Jag håller med om att Eugene Jansson är bra. Jag gillar hans "skymningsmåleri".
Om du hittar något med Malcolm Morley så snälla tipsa mig! Jag har letat febrilt efter Morley-böcker.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback