18/6 Söndag

Jag funderar på hur jag ska förklara min ryggs tillstånd för er så att  jag skapar den bästa möjliga bilden. För er progbröder ute i världen kan jag väl säga att ryggen är som tredjelåten på King Crimsons platta från 1974, dvs "One More Red Nightmare". För er nostalgiker så kan jag berätta att trolltygen i tomteskogen residerar för tillfället på min baksida. Trollen tror säkert att jag inte märker att de är där (man har ju inga ögon i nacken) men jag hör ett svagt skanderande...."bränn bränn bränn bränn!"

Måste man kommentera fotbolls-VM? Sverige vann mot Paraguay, 1-0. Ljungberg blev välförtjänt hjälte. I matchen mot England hoppas jag på att Källbäck får spela från start.

VECKANS SEDDA TOPPFILM + HEDERSOMNÄMNANDE

Veckans toppfilm är en självklar femma! Järn 3:an, sydkoreansk film av Kim Ki-Duk. Jag hade hoppats på den men så här bra räknade jag inte med att den var. Trots att det är en ganska lugn film så satt jag på helspänn hela tiden. Den handlar om en kille som bryter sig in hos folk som är bortresta och "känner sig som hemma", äter deras mat, sover i deras sängar, badar i deras badkar - men även lagar deras trasiga maskiner, tvättar deras kläder mm.

Hedersomnämnandet måste gå till "The Immoral Mr Teas". Det är inte någon bra film men med produktionsår 1959 står den som Russ Meyers första långfilm. Med dålig musik och endast en berättarröst som för den svaga handlingen framåt är historien om snuskhummern och tandregleringsmanicksförsäljaren Mr Teas som gärna slänger ett öga åt stadens lättklädda damer ett intressant tidsdokument, i varje fall om man tänker på vad som skulle komma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback